Geef je bedrijf een gezicht.

We hebben allemaal een verhaal te vertellen. Over wie we zijn, waar we vandaan komen en naar toe willen, wat onze worstelingen en twijfels zijn. Als bedrijf werkt het eigenlijk hetzelfde. Waarom ben je bakker geworden? Waarom wil je de beste websites bouwen? De coach zijn die iemands leven verandert? Hoe ben je gekomen waar je nu bent? De reis is vaak interessanter dan de bestemming. Stel je kwetsbaar op en vertel je verhaal.

Een bedrijf bestaat uit mensen of in ieder geval uit één persoon. Maak met een verhaal je bedrijf menselijk, geef het een gezicht, een karakter. Stel je kwetsbaar op, stel vragen en biedt waarde met je ervaringen. Geef je medewerkers het woord, op je website, je bedrijfsfilm, op social media. 

We hakken jouw verhaal in mootjes en ieder stukje vertellen we op een andere manier, op plekken waar je (toekomstige) klanten zijn en passend bij jullie relatie. Is ie al fan van je producten of diensten? Dan bieden we een lekker toetje. Nog onbekend met hoe jij hem kan helpen? Dan beginnen we met een voorgerecht. Altijd met oog voor het aankoopproces en met een heldere strategie.

Ambassadeurs

Als je al jaren in het vak zit en een bak met ervaring hebt, heb je veel te vertellen. Over je werk, waarom je hier zo goed in bent en wat dit betekent voor je klanten. Geef je medewerkers én klanten – of eigenlijk je fans – hier ook een stem in. Letterlijk. Bombardeer je medewerkers – of andere mensen met wie je mooie dingen doet of maakt – tot ambassadeurs. Laat ze vertellen op social media, in een filmpje of artikel over wat zij voor de klant kunnen betekenen.  Of vraag die trouwe klanten waarom ze al jaren bij je over de vloer komen.

Be good and let others tell it!

Storytelling

 

Dat is toch gewoon een verhaal vertellen? Ja, klopt. Maar storytelling klinkt natuurlijk veel intrigerender, meeslepender en hipper. Hoe je ‘t ook noemt, als jij storytelling wilt inzetten om je verhaal te vertellen, hou dan rekening met vijf ingrediënten die niet mogen ontbreken:

  • Het heeft een begin, midden en einde.
  • Er is een persoon of organisatie met een dilemma.
  • Het is herkenbaar (de lezer herkent zich in een situatie of persoon).
  • Het is persoonlijk (laat je kwetsbare kant zien).
  • Het roept emotie op.

En: dat het verhaal de moeite waard is om door te vertellen. Aan een vriendin, de buurman, op een netwerkbijeenkomst. Nu vraag je je af: ik heb toch helemaal geen verhaal te vertellen? Ja, dat heb je wel.