Plan voor marketingcommunicatie

Je bent trots op je onderneming. En je wilt graag van alles vertellen over jouw mooie diensten of nuttige producten. Prima. Maar weet je wel waar je doelgroep is, wat hen bezighoudt en welke taal ze spreken? En hoe goed kennen ze je eigenlijk al? 

Om te voorkomen dat je met hagel gaat schieten en losse flodders de wereld inslingert (die nooit aankomen…), maken we een marketingcommunicatieplan. Met onder andere je huidige en gewenste situatie, je doelgroep, je verhaal en communicatiekansen. En uiteraard: met welke middelen en kanalen gaan we je doelen bereiken. 

Het resultaat: consistente communicatie waarmee je waarde aan je klanten biedt waardoor ze je beter willen leren kennen en uiteindelijk jouw klant worden.

Een gouwe ouwe.

De SWOT-analyse. Een old skool methode die doet wat ie moet doen: je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen inzichtelijk maken. Zowel intern als extern. Een analyse die je dwingt na te denken over wat je kan en wie je bent, en die de uitdagende hobbels en geweldige kansen aan het licht brengt. We gieten al deze factoren in een mooie matrix en bepalen de strategie om jouw verhaal te vertellen en om met jouw toekomstige klanten te praten.

Wil je met me trouwen?

Als je iemand leert kennen zeg je dan bij de eerste ontmoeting al ‘Wil je met me trouwen?’ Nee, natuurlijk niet! En toch overkomt me regelmatig iets soortgelijks. Zonder mij te kennen duwen bedrijven hun product of dienst onder mijn neus. Dat werkt toch niet!

Niemand koopt iets van jou als ze je niet kennen en nog niet vertrouwen. Duik eerst in zijn wereld, interesses en behoeften. Help hem met waardevolle en relevante kennis. bouw een relatie op. Zo kom je in beeld als hij wél op zoek is naar een coach, hovenier, cateraar, vormgever, enz.

“Je bent sterk in het opzetten, begeleiden en uitvoeren van projecten; als jij een project oppakt, krijg je vleugels!”
Yolanda Wouters

Manager M&C, Monuta